Idealne proporcje budowy fizycznej według Joe Weider’a

Power2Fit - my mamy moc!kulturystykaIdealne proporcje budowy fizycznej według Joe Weider’a

Idealne proporcje budowy fizycznej według Joe Weider’a

Według Joe Weider’a idealne proporcje budowy fizycznej możemy określić poprzez wykonanie kilku mało skomplikowanych pomiarów i obliczeń własnego ciała. Warto podkreślić, że same obwody to nie wszystko, liczy się również dobrze wyglądający, kształtny i wyrazisty mięsień, czyli najprościej rzecz ujmując – niski poziom BF (body fat).

Należy zacząć od zmierzenia obwodu bioder i klatki piersiowej, po czym zapisać otrzymane wyniki, ponieważ będą one stanowiły bazę do dalszych obliczeń.

Po dokonaniu tych dwóch pomiarów, przechodzimy do sedna i wykonujemy obliczenia. Na poczet przykładu zakładamy, że obwód naszej klatki piersiowej wynosi 115 cm.

  • klatka piersiowa: 115cm
  • biodra: 90% obwodu klatki piersiowej (0,9 · 115cm) = 103cm

Teraz znamy już naszą bazę, na podstawie której będziemy wykonywać działania.

  • kark: 38% obwodu klatki piersiowej (0,38· 115cm) = 43,7cm
  • przedramiona: 30% obwodu klatki piersiowej (0,3 · 115cm) = 34,5cm
  • ramiona: 20% więcej od wyprostowanego przedramienia (1,2 · 34,5cm) = 41,4cm
  • talia: 75% obwodu klatki piersiowej (0,75 · 115cm) = 86,3cm
  • uda: 60% obwodu bioder (0,6 · 103cm) = 61,8cm
  • łydki: tyle samo co obwód napiętego ramienia = 41,4cm

Pomiary (zarówno obwodów, jak i wagi) najlepiej jest wykonywać zawsze o tej samej porze, po porannej toalecie, na czczo.

Dokonując pomiarów obwodów, należy zwrócić uwagę na to, aby centymetr był prowadzony poprzecznie w stosunku do danego mięśnia i nie był przyłożony ani zbyt luźno, ani zbyt ścisło. Pomiarów dokonujemy przy rozluźnionych mięśniach z wyjątkiem bicepsów z dokładnością do 0,5 cm. Jeżeli lewy lub prawy wymiar tego samego mięśnia są różne, można zapisywać średnią lub mniejszy wynik.


JAK I GDZIE MIERZYĆ?

1. klatka piersiowa

mierzymy 1 cm powyżej linii sutków, mięśnie piersiowe i pleców rozluźnione, plecy wyprostowane, ręce opuszczone, tuż po swobodnym wydechu, centymetr prowadzimy równolegle do podłoża;

2. biodra

stoimy w lekkim rozkroku (na szerokość bioder), ciężar ciała rozłożony równomiernie, mięśnie pośladków rozluźnione, mierzymy przez środek pośladków, centymetr prowadzimy równolegle do podłoża;

3. kark

mierzymy w najwęższym miejscu, mięśnie karku rozluźnione, postawa wyprostowana, centymetr prowadzimy równolegle do podłoża.

4. przedramię

mierzymy w najszerszym miejscu, mięśnie przedramion rozluźnione, ramię wyprostowane, swobodnie opuszczone (lub uniesione przed siebie, ew. do boku), nadgarstek rozluźniony, wyprostowany, centymetr prowadzimy równolegle do podłoża (lub prostopadle do podłoża – przy uniesionym ramieniu);

5. ramię

  • w przypadku osób uprawiających kulturystykę i fitness – mierzymy w najszerszym miejscu, mięsień napięty (ramię uniesione do boku lub do przodu, mocno ugięte, nadgarstek do wewnątrz), centymetr prowadzimy prostopadle do podłoża;

  • w przypadku osób odchudzających się – mierzymy pośrodku ramienia, mięsień rozluźniony (ramię wyprostowane, swobodnie opuszczone ew. uniesione do boku lub do przodu);

6. talia

mierzymy w najwęższym miejscu, mięśnie rozluźnione (bez wciągania brzucha), tuż po swobodnym wydechu, centymetr prowadzimy równolegle do podłoża;

7. udo

stoimy w lekkim rozkroku (na szerokość bioder), ciężar ciała rozłożony równomiernie, mięśnie ud rozluźnione, mierzymy tuż poniżej fałdy pośladkowej, centymetr prowadzimy równolegle do podłoża;

8. łydka

stoimy w lekkim rozkroku (na szerokość bioder), ciężar ciała rozłożony równomiernie, mięsień łydki rozluźniony, mierzymy w najszerszym miejscu, centymetr prowadzimy równolegle do podłoża;

Powyższy fragment pochodzi ze strony https://www.czasnatrenera.pl , autor: Wojciech Kowalczyk, trener personalny

 

Na koniec porównujemy pomiary rzeczywiste z „wyliczonymi” i dążymy do Weider’owskiego ideału :)

Dodaj Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola zostały oznaczone *

Share This